Tuesday 20 March 2007

En ganska misslyckad helg får man sammanfatta det som. Lördagen såg strålande ut; sol och vindstilla i Manchester. I Peak var det dock som vanligt; typ stormvindar vilket renderar i att vissa områden blir helt oklätterbara. I Burbage north fanns ett problem jag vill testa – the Terrace 7c+, men vinden var outhärdlig så vi hamnade mittemot i Burbage west istället. Här är i princip alla problem vertikala och tekniska – dvs de passer inte mig – och jag hade ganska tråkigt. Graderna var av font-mått också, dvs gott om förnedringspotential på femmor och sexor. Jag och Marko gjorde West side story - trodde vi - tills någon påpekade att man skall toppa ur. Slutet består av lite juggig fyra eller femmaklättring och vi brydde oss inte om att fortsätta förbi jättehyllan halvvägs upp. Svårt att fatta att man skall toppa ur också när det är mer undantag än regel att ett problem toppar ur här nere. Marko gjorde även en helt hysteriskt ful och värdelös lowballtravers som var graderad 7a. Han konstaterade efter sin lyckade bestigning efter 40 minuters intensivt misslyckande, svärande och frustande att 8a+ ledgrad var mer passande. Själv kunde jag inte göra slutet eftersom det var för lågt – man var tvungen att böja benen till man i princip hade hälarna mot ryggen, men mina knän släpade ändå i! Lite kändisspotting igen; James Pearson gled förbi med sitt entourage och cruisade några sjuor. Framåt eftermiddagen började det regna och vi fick åka hem med en ofullständig känsla. Stilen på klättringen gjorde att man inte ens blev liiite trött. Söndagen haglade det och blåste stormvindar i Manchester, så jag kan bara föreställa mig hur Peak var. Mitt intryck av Peak hittills är att det inte direkt håller den klass som föraren lovar. Föredrog utan tvekan Yorkshire. Dessutom är stenen (gritstone) här så j--la vass. Det är ofta som att klättra på fontanproblem fast bestående av nåstengranit (för de som vet vad jag menar). Till helgen blir det antingen tävling i Sheffield eller en sväng med Mr Q & co (inkl Dylan) någonstans. Som svar på Brunos undran vad Dylan har för sig så innefattar hans nuvarande projekt en 8a uppe i Northumberland samt en av alla otaliga link-ups i Parisellas “Cave of Justice” (en 8a+ - namn okänt).

No comments: